Вижте условията за кандидатстване по програмата Страхотен Григор спечели титлата в Синсинати! България приема срещите от Група III на зона Европа на Купа Дейвис Европейските ни шампионки до 12 г. станаха Отбор на годината За първи път в България ще се проведе курс ITF Level 2 по новата модулна система
01 / 05

Вижте условията за кандидатстване по програмата

ПОВЕЧЕ
02 / 05

Страхотен Григор спечели титлата в Синсинати!

ПОВЕЧЕ
03 / 05

България приема срещите от Група III на зона Европа на Купа Дейвис

ПОВЕЧЕ
04 / 05

Европейските ни шампионки до 12 г. станаха Отбор на годината

ПОВЕЧЕ
05 / 05

За първи път в България ще се проведе курс ITF Level 2 по новата модулна система

ПОВЕЧЕ

Когато хората слагат различни имена на едно и също нещо

Вторник, 01 Ноември 2016 13:50

Людмил Накашев, един от националните тутори, които водят треньорските курсове на ITF - Level 1, подготви специална статия. В нея той излага възгледите си за ползата от това обучение и различните методи при работата с тенисисти. 

Напоследък често по неволя ми се налага да защитавам една идея. Хората, които искат да я оспорят са уважавани и сравнително успели треньори за България. Не съм съгласен обаче с начина, по който го правят – това, което се преподава на ITF Level  1 и 2 (треньорските курсове на Международната Федерация по Тенис) били пълни глупости. Бих могъл да се обидя като един от лекторите за България или да ги игнорирам, но ми стана интересно да чуя, какво не им харесват пък толкова...

Оказа се, че им е доста трудно да формулират тезата си извън:  „...защото така” или пък ми цитираха впечатляващи факти от автобиографиите си.

За съжаление, първият път когато ми се случи подобен разговор, аз не бях подготвил нужните аргументи. Защото, ако не можеш с едно много кратко изречение да формулираш философията си като треньор, тогава какво точно правиш всеки ден на корта с хората?

Любопитно е да спомена, че преди да изкарам въпросните курсове, аз също не бях особено запален по методиката на преподаване на ITF. Нямаше и защо, на нивото на което работех с възрастни и деца, аз се справях отлично с работата си. Но нещо все ми липсваше...

И така, тъй като съм бил и от двете страни на барикадата, мисля, че е редно да Ви обясня накратко в какво се изразяват приликите и разликите на „традиционния” и „модерния” подход.

Традиционен: искам да науча играча на „перфектните удари”. Правим го всеки ден и докато се наложи. По-късно ще го оставя да поиграе точки и ще му обясня къде бърка.

Модерен: започва да играе точки почти веднага. Започвам да му давам тактически задачи, едва тогава говорим с какви удари да постигне задачите. Никога не говоря за форхенда като за един удар. Има огромен брой форхенди за решение на различни ситуации. Давам му основата, върху която да изгради най-подходящия за него форхенд.

Традиционен: когато говоря, играчът слуша. АЗ имам решение на огромен брой проблеми и когато му дойде времето, ще се оправим с всяка ситуация.

Модерен: имам решение за много ситуации, но не за всички. И да знам отговора на задачата, няма да я кажа на играча, а ще се опитам да го науча, как се решават подобен тип задачи.

Традиционен: тренировките са сравнително еднообразни - диагонали, прави, игра на мрежата, точки, треньора се намесва често, за да дава указания.

Модерен: наред с по-горното, много често се използват модифицирани игри (играта има определени правила или полетата са с различна форма), за да накара играчите да развият определено умение. Треньорът се намесва рядко, играчите се стремят предимно сами да намерят решенията.

Традиционен: тренировките следват определена структура. Тя е подчинена на определена задача, поставена от треньора.

Модерен:  тренировките следват определена структура. Тя е подчинена на определена задача, поставена от треньора, но често с помощта на играча.

Ефективност:    

традиционен: многократно доказала се във времето. Играчите са овладяли до съвършенство тренираното, това дава резултат, но срещат трудности, когато трябва да намерят решение извън многократно отиграното. Развитието, при което играчите достигат определено ниво, първоначално е силно ускорено, в последствие се забавя заради по-горното.

Модерен: не така доказала се все още, особено в страните от нашия регион. Отразява общите световни тенденции в развитието на обучението. В зависимост от много фактори, играчът достига до различна степен на развитие. Резултатите са леко отложени във времето, поради първоначалната неспособност на състезателя самостоятелно ефективно да намира решение на задачите. В последствие обаче, тези му способности се засилват значително.

Вярвам, че всеки стил на работа си има своята публика. Ако се опитаме да изложим плюсовете и минусите на двата подхода, е лесно да се намерят достатъчно доводи дори и извън горепосочените.

Трудно ми е да повярвам обаче, че един опитен треньор би  изпуснал възможността да вземе това, което му допада и от двата стила и да го приложи в работата си. Защото има достатъчно примери за добри резултати в подкрепа на двата стила, а другото е малко....

Автор: Людмил Накашев

Календар

Галерии

WTA жени (единично)
м. име т.
66 Цветана Пиронкова 919
132 Елица Костова 456
134 Изабелла Шиникова 436
150 Виктория Томова 390
209 Сесил Каратанчева 261
ATP мъже (единично)
м. име т.
13 Григор Димитров 2765
365 Александър Лазов  124
450 Димитър Кузманов 88
599 Александър Лазаров 51
912 Васко Младенов 15
 
Официални спонсори

 Logo Aes

 Logo Monbat 

logo fpi hotels resorts

Официални партньори

Head

Asics

Медийни партньори

tennis24 final

Социални партньори

Министерство на младежта и спорта

Български олимпийски комитет

ATPdavis-cupfed-cupITFTennisEuropeWTA
TENISUT CHESTNA IGRA LOGO1 

Българска федерация по тенис

София 1113
ул. "Незабравка" №3-5, Борисова градина

тел.: 0887 500 600
факс: 02 8703078
email: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.
Facebook